Fra Porto til Portimao

Vi havde fundet en ny campingplads, der lå i cykelafstand ind til Porto, ca. 10 km. fra centrum, så den valgte vi at flytte til søndag den 2. september.

Der blev handlet lidt undrvejs, men det blev kun til 33 km. kørsel denne dag. Da vi var rigget an, cyklede vi ind til Porto. Dels ville vi meget gerne købe billetter til en sejltur ind ad Douro. En tur vi havde udset os hjemmefra, og vi ville også gerne have tjek på hvor lang tid det ca. tog os at cykle derind. Cyklerne blev stillet, da vi kom i nærheden af centrum. Vi fik købt billetter. Da det var på plads, gik vi og kiggede lidt.

Til frokost fik vi noget af det bedste sværdfisk, vi nogensinde har fået. Om eftermiddagen var vi rundt i den gamle bydel.

Efter cykelturen tilbage til pladsen, syntes vi at vi fortjente en drink i baren på campingpladsen. En gin og tonic går man aldrig galt af, så det bestilte vi. Det var helt klart en bestilling, de ikke var vant til. Pigen vi bestilte hos, måtte hente forstærkning. De havde mange glas fremme, men endte med at tage nogle voldsomme pokaler. De havde megen morskab af projektet, og den ene mente, at en citron måske også var en god idé. Hun viste os en sådan, og spurgte på portugisisk naturligvis, om vi ville have sådan noget i. Drinkene blev klar og regnskabets time var kommet. Nu gik det helt galt for de to piger, så stedets chef blev tilkaldt for at regne den ud. Thi-hi. Helt billige var de ikke, men de var rigtig gode.

Næste morgen ringede vækkeuret ringede da klokken var 6.00. Der kørte bus ind til Porto lige uden for campingpladsen. Den afgik kl. 7.00. Der var fire franskmænd fra pladsen, der skulle på samme tur som os. Vi blev sat af ved bussens endestation, og gik ned til Porto Havn, hvor vi skulle mønstre på skibet. Det var overordentligt velorganiseret. Vi blev linet op på kajen, når vi tjekkede ind, fik vi anvist et bord, hvor vi skulle sidde. Vi kom til at sidde sammen med to canadier. Nogle rigtig søde mennesker. Da vi startede, var der serveret morgenmad. Og vi havde perfekte pladser og nød turen ind ad floden.

Til middag fik vi suppe, steg og is. Vi var igennem 3 sluser, den ene påstod de var en af europas højeste.

Sidst på eftermiddagen stod vi af båden. Der stod en bus og ventede på os. Den kørte os op til et af portvinshusene, hvor vi fik fortalt om vinen, og dyrkning af druerne. Efter denne fortælling kom vi ind og smagte på varen. De havde fremstillet den første rosé portvin. Selvfølgelig kunne man også købe lidt. Efter to timers bustur havnede vi igen i Porto. Klokken blev 22.30 inden vi igen var på campingpladsen, så det blev en lang og begivenhedsrig dag.

Tirsdag den 4. september kørte vi fra Porto efter morgenmaden. Vi kørte til Torreira, hvor vi også var i 2015. Der var alt ude af kontrol, der var så meget leben, at Svend måtte bære Maybee rundt i favnen. Vi kunne ikke have hende gående mellem folks ben, der var telte overalt. Nu kunne vi magelig gå rundt, men de var ved at gore klar til det årlige marked, der skulle finde sted i den kommende weekend. Da vi kørte fra byen så vi de første “vejarbejdere” på turen. Vi ville gerne bo på en camperplads i Viseu, men de 8 pladser var optaget, da vi ankom. Vi prøvede at finde en parkeringsplads. Her var en meget venlig “parkeringsvagt”, som mod betaling, var lige ved at parkere os bag to andre biler, så vi spærrede for dem.

Vi måtte videre og sidst på eftermiddagen, kørte vi ind på en campingplads i bjergene. Her var 90 enheder, og alle pladser var ledige, så vi kunne frit vælge. Toilet og bruserum blev låst op til vores ære, og strøm fik vi også. Da jeg skulle op og skrive os ind, grinede jeg og sagde til Svend,  om de måske også kunne klare lidt morgenbrød. Jeg spurgte, og det kunne jeg, der ville komme en anden mand på pladsen kl. 8.30 og han ville købe brød med til os.

Næste morgen da Svend skulle i bad, sagde jeg spøgefuldt til ham, at nu måtte han jo endelig hilse på alle de andre campister. Jeg ville lige ordne en kylling ved køkkenvasken inden, jeg gik i bad. Da jeg gik fra køkkenet kunne jeg ikke dy mig, jeg slog døren op ind til herrernes bruserum og råbte Bonjour Monsieur. Svend kom meget hurtigt frem, og havde tys-fingeren på. Her er andre sagde han. Jeg tænkte, god med dig og gik videre, da jeg vendte mig om, var der i nattens mulm og mørke kommet endnu en bil ind på pladsen, så den var god nok, der havde faktisk været to andre mænd i baderummet.

Efter morgenkaffen rendte Svend, rigtig mange gange, frem og tilbage med vandkanden for at fylde vand på bilen. Da han hentede den sidste kande, fik han øje på et skilt, der advarede mod, at det vand måtte man slet ikke drikke, så hen og tømme hele vandtanken. Efter tre uger hev Svend også vaskegrejet frem til bilvask.

Vi har investeret i en bog, der hedder Europas smukke veje. Nu fulgte vi en rute fra denne bog ned gennnem det midterste af Portugal. Ruten bød på en del bjergkørsel. Der havde været skovbrand mange steder, så det var et sørgeligt syn. Ned over ruten begyndte de store korktræer at dukke op.

Det var blevet torsdag den 6. september, og efter en morgentur på campingpladsen, der lå oppe i bjergene, kørte vi videre. Første stop var en korkfabrik. På fabrikken var der også en butik med alt i kork, så vi handlede lidt. Det var igen tid til at proviantere, så vi stoppede ved en kæmpe Continente.

Vi landede på pladsen i Alvor tæt på Portimao ca. kl. 16.00. Vi cyklede ind og så byen, inden grillen  blev tændt.

Næste dag startede vi med at cykle ned til havet. Vandet føltes lunkent, Svend var med, og han bemærkede, at der måtte være nogle der hav de pisset i vandet, siden det var så varmt, så det var et herligt morgenbad.

Efter morgenmaden cyklede vi ind til Portimao. En meget kuperet tur ca. 15 km. hver vej. Vi var først en tur på det locale marked, så gik vi rundt i bymidten. Tørsten meldte sig, så Svend fik en halv liter øl, og jeg fik et glas hvidvin. Samlet pris 26 kr. Fantastisk prisniveau.

Fra byen cyklede vi ud til den meget berømte strand Praia de Rocha. For at undgå den megen trafik på vejen hjem, cyklede vi så længe det var muligt langs stranden. Om aften blev der grillet fisk.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.