Frankrig, Portugal og Spanien 2018

Maj måned skrev sig ind i dansk vejrhistorie med rekorder. Maj 2018 blev den mest solrige måned, vi har oplevet i Danmark. Den slog en 139 år gammel varmerekord og Danmark, havde hele 15 sommerdage med temperaturer over 25 grader.

Varmen fortsatte hele sommeren, så vi levede udendørs hjemme, til vi skulle på den store ferietur.

Overvejelserne gik på at vi skulle mod øst (Polen, Ungarn o.s.v), men det blev vest der vandt i denne omgang, så nu er vi nået til Noiremoutier i Frankrig.

Vi startede fra Månedalen onsdag den 15. august. Vi skulle ind til Amager og fejre vores Mia, der fyldte 10 år.

Dagens fødselsdagsbarn havde bestemt, at vi skulle spise på Running Sushi. Her var vi ikke helt så meget på hjemmebane, som Mia. Men vi var meget positivt overraskede over kvaliteten. Mia havde bagt kager til kaffen, da vi kom tilbage til Kinavej.

Torsdag sendte vi Mia I skole, efter hun havde løbet lidt på det nye Segway. Tina og Denis tog på arbejde, så badede vi og kørte til Augustenborg for at besøge Jytte og Viggo. Som altid hyggede vi os i deres selskab, så det var super hyggeligt.

Fra Jytte og Viggo kørte vi til grænsen for at handle lidt. Vi kørte i kø og igen i kø hele dagen, så da kl. var 17.49 kørte vi ind på det herligste sted, fundet på app’en park4night. På en heldags kørsel havde vi kun rykket os 4 timer, i forhold til afstanden til Amboise, der var vores første mål for et par nætter.  Vi spiste og sov ved en søbred, nær Münster, og vi var de eneste, der overnattede på stedet.

Lørdag den 18. august gled trafikken som smurt. Der var ingen lastvogne på vejene,, og selv gennem Paris gik det legende let. Det blev en hel køredag, og da kl. var 19.44 holdt vi ved campingpladsen i Amboise. Denne dag havde vi tilbagelagt 871 km. Desværre var alt optaget, så vi sov på en autocamperplads uden for campingpladsen.

Søndag morgen gik vi til bageren, og vi gik så ind på campingpladsen, for at tjekke ind. Det kunne ikke lade sig gøre, før kl. var 12.00, så vi daskede lidt rundt i byen, til vi kunne køre ind. Vi gik ind til byen langs floden, og vi kom da også forbi den bar, hvor vi sad og så fyrværkeri på Bastilledagen i 1995. Det satte mange tanker i gang. 23 år siden, og vi var begge yngre end Jacob er i dag —–.

Da vi var rigget an, gik vi igen til byen. Svend havde lagt en rute, som betød at vi så tre slotte, nemlig Chateau Gaillard, Chateau Royal d’Amboise og Clos Lucé, hvor Léonard de Vinci tilbragte sine sidste år. Snu rad som han er, gik vejen også forbi en vinkælder, hvor vi kunne smage på varerne. Om aftenen blev den nyindkøbte Webergrill indviet med et par lammekoteletter.

Mandag den 20. august startede vi dagen med at gå den ø rundt, hvorpå Amboises kommunale campingplads ligger. En gåtur på ca. 5 km. Jeg fik startet på, at skrive dagbogen, så der senere kunne laves en udgivelse på otiumsnyderne. Om eftermiddagen gik vi en tur i byen.

Tirsdag den 21. august kørte vi fra Amboise.  På vejen mod øen Noiremoutier, fik vi gjort de første indkøb i det franske. En gigantisk Carrefour stod for skud, så da vi trådte ind og jeg greb et Cussine blad, var vi enige om, at nu var vi da for alvor i Frankrig. Vi ankom til pladsen La Pointe sidst på eftermiddagen. Efter vi var rikket an, gik vi en tur ned til stranden og rundt havnen. Om aftenen gillede vi skaldyr.

Næste morgen greb vi så vores håndklæder, og gik ned for at tage en morgendukkert. Det lod sig ikke gore. Der hvor vi havde set vi ville bade dagen før, var der intet vand. Folk gik og luftede hunde, så her var virkelig tidevand.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.