Fra Ravenna til syd for Bari

IMG_2652 IMG_1910 IMG_2647 IMG_1905 IMG_1886 DSC_0097 DSC_0076 DSC_0074

Lørdag den 21. august skete miraklet. Svend blev morgenbader (altså sådan i havet). Efter en bruser og en gang morgenmad, tog vi bussen fra campingpladsen ind til Ravenna. Her gik vi rundt og så hoved seeværdighederne.

Vi satte os på torvet, hvor rådhuset også lå. Der var gang i bryllupperne en lørdag formiddag, så vi så rigtig mange flotte og glade brudepar.

Da vi kom tilbage til pladsen tog vi cyklerne. Vi havde håbet at finde en fiskeforretning, vi kørte jo langs Adriaterhavet, men underligt nok fandt vi ingen, selvom vi havde cyklet 13 km., da vi kom tilbage til pladsen.

Efter en tiltrængt dukkert, grilede vi.

Næste morgen kom Svend, og udtrykte undren over, at der oppe i camping køkkenet hang viskestykker, præcis som dem vi har i vognen. Selvom Dorthe Soland (Solvang Design), er en sød pige, anså jeg det for usandsynligt, at hun har placeret viskestykker på campingpladser i syditalien, så jeg måtte jo skuffe Svend med, at han nok bare skulle tage det med, da det jo var vores.

Der var en del der skrabede muslinger, og nogle smarte fyre havde lavet en “muslingerenser” af en gammel vaskemaskinetromle. Tror Børge og Svend skal prøve at lave en, når vi kommer hjem.

Fra Ravenna kørte op til San Marino. Her parkerede vi, og tog en kabelbane op til byen. Der er rigtig mange forretninger, men de var temmelig ens (tasker, smykker, parfume og sprut), så det var hurtigt overstået.

Fra San Marino kørte vi til Fano. Vi havde fået tre dråber regn oppe i San Marino, men da vi kørte derfra, høvlede det ned.

I Fano var der var måske 100 autocampere forsamlet et sted, men jeg skal love for, at vi tiltrak os al opmærksomhed, da Svend stillede gasgrillen op, og vi satte en hel kylling og nogle grønsager over. Det var de i hvert fald ikke vant til på de kanter, for øvrigt var der en belgier, en tysker og os af udenlandsk herkomst, resten var italienere. Når de gik forbi, måtte Svend simpelthen lette på låget, så de kunne få syn for sagen.

Næste morgen blæste det en hel pelikan, så bølgerne slog Svend omkuld i stranden. Der stod en bruser, så her kunne vi få en dusch på stranden.

Turen gik videre til Ancona. Her magtede vi, at blive stoppet af en kontrol på havnen, da vi var ved at bevæge os ind på toldfrit område. Undervejs så vi granatæbletræer, og citrustræerne begyndte også at dukke op. Der var vinmarker overalt, men vi havde desværre ikke held med at finde en vingård, hvor vi kunne handle.

Der blev gjort lidt indkøb undervejs. På en strækning var der rigtig mange ”vejarbejdere”, og man gnider godt nok sine øjne en gang, når der står en pige, uden trusser, og løfter op i nederdelen, da hun så oven i købet kløede sig, blev Svend bekymret for, om det var på grund af den søde kløe eller fladbuk, (som vanlig siger Svend, hvad han tænker).

Vi havde kun kørt 397 km. den dag, det gik meget langsomt frem. Vi kørte af sted kl. 8.30 om morgenen og var først inde på pladsen Camping 5 Stelle kl. 18.30 om aftenen.

Det blæste så meget, at vi for første gang valgte at spise inde i vognen.

Vi havde valgt pladsen, fordi det var en check plads (sidste år var de af rigtig god kvalitet), og så var der vaskemaskine. Det var imidlertid en meget slidt plads.

Tirsdag den 23. august stod i vasketøjets navn. Der var run på møntvaskeriet, og jeg endte med at blive godt og grundigt overfuset på italiensk.

Pladsen var stor, og der var en masse udlejning af hytter og huse. Vaskeriet skulle også rumme vask af sengetøj m.v. fra disse huse, og det var der en dame der passede. Der var to vaskemaskiner, og hun var rigtig flink, så hun stillede den ene til rådighed for mig. Jeg satte selvfølgelig telefonens alarm, så jeg kunne være i stilling, når maskinen var færdig. Da jeg kom derop første gang, kunne jeg godt se, at der var linet tøj op foran maskinen. Jeg havde 4 maskiner, så jeg hev mit tøj ud, og satte den næste vask på. Da jeg så kom derop anden gang, sad der en dame i en sofa og tronede. Jeg hev selvfølgelig igen mit tøj ud, og satte en ny maskine på. Og hold så op, hvor hun råbte og sagde noget meget højt og hurtigt på italiensk. Da jeg overhovedet ikke forstår italiensk, sagde jeg stille og roligt på dansk, at jeg da nok skulle overlade maskinen til hende, når jeg var færdig.

Heldigvis var det igen vejr til, at vi kunne sidde ude og spise vores morgenmad.

Mens vi spiste, kom der flere sms’ere der spurgte om vi var ok. Vi sad ganske uanede om, at der havde været jordskælv i det centrale Italien. Vi havde ikke mærket noget og befandt os små 400 km. syd for skælvet. Derfor sendte vi jer alle en sms om, at alt var vel.

Den 24. august kørte vi gennem naturparken Gargano. Vi havde udset os et sted, hvor vi mente, at vi kunne komme på en sejltur og se alle grotterne fra vandsiden. I Vieste kunne vi bare ikke parkere, men vi havde en utrolig smuk køretur med rigtig megen bjergkørsel.

Sidst på eftermiddagen kørte vi ind på en campingplads, vi havde fundet på nettet. Som Svend bemærkede da han så mine rynker på næsen, kunne det jo godt være at den var rigtig fin efter syditalienske normer. Cyklerne blev taget af, og vi var inde og se den nærliggende by. Pladsen lå ud til klipper og havet. Det blæste så meget, at vi valgte at spise inde i vognen.

Næste morgen kom Svend og sagde at der kun var koldt vand i bruserne, men hvis jeg tog nummer 4 eller 10 og de lyste grønt, kunne det være at heldet var med mig. Jeg startede i 10’eren og fik mig sæbet ind. Da jeg havde gjort det, stoppede vandet, ikke engang koldt vand kom der ud, så jeg måtte snige mig ud i det fri og hen i 4’eren hvor jeg fik skyllet mig af.

Igen endag med en del bjergkørsel. Vi var oppe og se en meget speciel by (Alberobello), Alle huse lignede paddehatte af sten.

Om aftenen kørte vi ind på en plads, hvor der absolut var alt fra babydans til tango, og program (som vi ikke bruger til noget), fra morgen til midnat.

Næste morgen cyklede vi ud til en strand og morgenbadede. Senere på dagen, cyklede vi ind til byen. Her var en slagter, og vi blev så begejstrede, at den selvfølgelig skulle stå på bøf til aftensmad. Vi forlangte to store bøffer, og det fik vi så sandelig også. 1,5 kg Angus bøf. Slagteren anbefalede også en lokal vin. Så her fik vi en tre liters flaske Salento. Regningen lød samlet på 41 eur.

Om eftermiddagen ville vi prøve at bade lige ud for campingpladsen. Det gik ikke så godt. Vi snakkede om, hvorfor der dog var rødt flag. Svend gik først ud, og jeg fulgte efter. Jeg faldt med det samme, Svend vaklede og en livredder kom og tilbød ham hjælp til at komme ind. Der var en stengrund, der var som brun sæbe at gå på, og det kunne man simpelthen ikke se inde fra. Noget underligt noget.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.